Dieta dla aktywnych fizycznie – jaka jest odpowiednia dieta dla sportowców?

Posted on

Podpowiadamy, co powinna jeść osoba, która uprawia sport, co powinny jeść osoby aktywne fizycznie, żeby czuły się dobrze. Przedstawiamy, czym zatem powinna się charakteryzować dieta dla aktywnych fizycznie – czego nie może w niej zabraknąć i jak powinno się odpowiednio komponować jadłospis.

Najważniejsze, aby dieta dla sportowców była zdrowa i właściwie zbilansowana. Powinno się ją oprzeć na wysokiej jakości produktach spożywczych, najlepiej świeżych. W takiej diecie nie mogą  pojawić się żywność wysokoprzetworzona, jak również niezdrowe tłuszcze oraz używki. Aby móc się cieszyć dobrym samopoczuciem, powinniśmy zadbać, żeby posiłki, które będziemy spożywać w ciągu dnia spełniały konieczne dla nas zapotrzebowanie energetyczne. To jest z kolei uzależnione od kilku czynników, m.in. rodzaju, aktywności fizycznej, jej intensywności czy czasu trwania.

Dieta dla aktywnych fizycznie – zapotrzebowanie energetyczne

Na to jakie jest nasze dzienne zapotrzebowanie energetyczne, czyli innymi słowy całkowita przemiana materii, wpływają przede wszystkim:

    • podstawowa przemiana materii – uzależniona jest od takich czynników jak wiek, płeć, wydatek energetyczny potrzebny do realizacji podstawowych procesów życiowych i stan fizjologiczny;
    • aktywność fizyczna.

Dieta dla aktywnych fizycznie – jakie składniki dostarczać do organizmu?

Poniżej przestawiamy, jakie główne składniki odżywcze powinna zawierać dieta dla aktywnych fizycznie:

  • węglowodany – stanowią one doskonałe paliwo energetyczne dla organizmu, w tym dla tkanek oraz  mięśni, powinny to być jednak węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym – zawarte mogą być np. w produktach pełnoziarnistych, a także w makaronach, w większości warzyw i w niektórych owocach, np. w jabłkach, brzoskwiniach, morelach, śliwkach i pomarańczach;
  • białko – pozwala ono na prawidłowy wzrost oraz rozwój mięśni, powinno pochodzić z różnych źródeł, m.in. z chudego mięsa oraz drobiu, a także z wędlin, jajek, mleka i serów;
  • tłuszcze – ważne, aby były to zdrowe tłuszcze, czyli produkty zawierające jedno- oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe, doskonałym źródłem będą oleje oraz tłuszcze rybie, natomiast powinno się ograniczać tłuszcze zwierzęce, które są obecne np. w tłustym mięsie, wędlinach, a także maśle i śmietanie.

Bardzo ważne jest, aby odpowiednio dobrać proporcje powyższych składników odżywczych. Nie można również zapominać o takich kwestiach jak witaminy oraz minerały. Dobór składników zależy też od tego, czy jest to aktywność profesjonalna, czy amatorska.

Odpowiednia dieta dla sportowców – najważniejsze kwestie

Jednak powyższe kwestie przedstawione zostały w telegraficznym skrócie. Właściwie dobrać dietę dla osoby aktywnej fizycznie, bardzo ważne jest to, w jakim jest ona wieku. Istotna jest także płeć i waga. Należy też uwzględnić, jaką dziedzinę sportu ona uprawia oraz czy jest to wyczynowe, czy amatorskie uprawianie sportu. Aby dobrać dietę i sposób żywienia, należy zaciągnąć porady profesjonalnego dietetyka, zapraszamy do odwiedzenia strony Projektzdrowie.info.