Dieta dla osób aktywnych fizycznie

Posted on

W dzisiejszych czasach świadomość społeczna Polaków na temat zdrowego trybu życia jest większa w porównaniu do ubiegłych lat. Ludzie decydują się uprawiać aktywność fizyczną z różnych powodów; dla profesjonalnych sportowców jest to po prostu praca, a dla amatorów- gwarancja dobrego samopoczucia, wyglądu i lepszej koordynacji ruchowej. Jednak, aby nasze upragnione efekty były widoczne, wszelkiego rodzaju aktywność musi iść w parze z odpowiednio zbilansowaną dietą.

Szczególnie ważna w układaniu diety jest indywidualność, ponieważ plan żywieniowy danej osoby może nie być odpowiedni dla kogoś innego, nawet jeżeli tych dwoje ludzi uprawia ten sam sport. Dlatego zespół dietetyków sportowych pracujący w polskich sieciach centrów dietetycznych „Projekt zdrowie”, przykłada dużą wagę do tego, by dieta była dopasowana nie tylko do preferencji żywieniowych i możliwości osób aktywnych, ale także do ich płci, wieku, wagi, stopnia intensywności treningów oraz do uprawianej przez nich dyscypliny sportowej. W tym celu ta wykwalifikowana kadra dietetyczna opracowała dietę „Dla aktywnych”, z myślą o osobach lubiących ruch.

Składniki diety dla osób aktywnych fizycznie

Diety ułożone przez owych specjalistów, powstają w ich autorskim systemie dietetycznym, co pozwala na dopracowanie wszystkiego z najdrobniejszymi szczegółami, zwłaszcza jeśli chodzi o wyliczenie zapotrzebowania klienta na węglowodany, białka i tłuszcze. Jest to bardzo istotne, ponieważ tylko dobrze skomponowany plan żywieniowy pozwala osiągnąć osobie aktywnej fizycznie równowagę energetyczną zapewniającą zdolność mięśni do wysiłku fizycznego.

Znaczącym aspektem układania diety jest to, aby w każdym posiłku dostarczać organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych. Racjonalna i zdrowa dieta sportowca powinna zawierać szczególnie dużą ilość węglowodanów oraz białka. Te pierwsze dostarczają energii naszemu organizmowi, natomiast białka zapewniają prawidłowy przebieg procesów metabolicznych zachodzących niezwykle intensywnie podczas wysiłku. Ważnym źródłem energii są również tłuszcze, dlatego nie można eliminować ich całkowicie z diety sportowca. Trzeba natomiast zwracać uwagę na to, by nie spożywać ich w niezdrowych formach, tj. dania typu fast food, słodycze, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

Zbilansowany plan żywieniowy – Projekt Zdrowie: https://projektzdrowie.info/diety/dieta-dla-aktywnych/

Podczas uprawiania aktywności fizycznej, tracisz dużo wody oraz elektrolitów. Dlatego zespół dietetyków z „Projekt zdrowie” przypomina sportowcom, że ważne jest nie tylko to co jemy, ale także to, co pijemy. Zalecają oni regularne nawadnianie zwykłą wodą lub napojami izotonicznymi. Działanie to ma na celu chronić przed odwodnieniem , uczuciem zmęczenia, a w konsekwencji- utratą wydajności organizmu. Właściwy bilans wodny zapewnia bowiem zarówno dobre samopoczucie, jak i szybsze pozbywanie się ciepła oraz szkodliwych produktów metabolizmu.

Wszystko to może się wydawać bardzo trudne z perspektywy człowieka, który nigdy nie miał w swoim życiu do czynienia z układaniem planów żywieniowych. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie dla amatorów i zawodowych sportowców, by efekty ich pracy były satysfakcjonujące.