Jak zacząć biegać – krótki poradnik dla początkujących

Posted on

Odpowiedź na pytanie, jak zacząć biegać, nie jest odpowiedzią uniwersalną. Najlepszym sposobem jest znalezienie rodzaju biegania, który odpowiada Tobie i Twoim indywidualnym potrzebom. Bieganie istnieje od tysięcy lat i stało się popularną aktywnością z wieloma korzyściami. Może pomóc spalić kalorie, zbudować mięśnie, poprawić nastrój i poprawić zdrowie naszego organizmu. Może to być również świetny sposób na szybkie nabranie formy, gdy nie masz czasu na długotrwałe treningi na siłowni. Zdajemy sobie jednak sprawę, że dla wielu z Was wyżej wymienione superlatywy biegania, nie są zbyt przekonujące, dlatego zachęcamy Was do zapoznania się z poniższym artykułem, z którego nie tylko dowiecie się jak zacząć biegać, ale jak w odpowiedni sposób przygotować swój organizm do regularnego wykonywania aktywności fizycznej. 

Bieganie – odpowiednie przygotowanie organizmu, kluczem do sukcesu 

Bieganie to aktywność, którą może wykonywać każdy, bez względu na wiek, płeć czy ogólny poziom sprawności. Bieganie to jedna z najpopularniejszych aktywności na świecie. Istnieje wiele korzyści z biegania, takich jak poprawa zdrowia układu krążenia, utrata masy ciała i polepszenie ogólnego samopoczucia na skutek uwolnienia endorfin, które nazywane są hormonami szczęścia. Jeśli zastanawiasz się jak zacząć biegać i chciałbyś wykonywać tą aktywność fizyczną w większej grupie biegaczy, to najlepszym sposobem na rozpoczęcie biegania jest znalezienie grupy osób, które już to robią i dołączenie do ich regularnych treningów. Jeśli chcesz biegać z grupą, ale nie wiesz, gdzie znaleźć grupę blisko Ciebie, spróbuj poszukać w mediach społecznościowych lokalnych grup lub wydarzeń, które pomogą Ci odnaleźć odpowiednie sportowe towarzystwo. Jeśli jednak zależy Ci na bieganiu w pojedynkę mamy dla Ciebie kilka rad, które pomogą Ci przyzwyczaić Twoje ciało zarówno fizycznie, jak i psychicznie do nowej sytuacji. Przede wszystkim:

  • Zacznij powoli –  nie próbuj biegać przez trzydzieści minut od pierwszego treningu. Rozpocznij swoją przygodę z bieganiem od systemu dziesięciominutowego biegu, a następnie pięciominutowego chodu. W zależności od Twojej kondycji i dyspozycji wolnego czasu powtórz wyżej wymienione kroki. 
  • Zainwestuj w wygodne obuwie – powinieneś nosić buty, które pozwalają stopom swobodnie się poruszać, nie powodując bólu ani obrażeń. Jeśli masz problemy ze stopami, rozważ noszenie butów ze specjalnie wyprofilowaną podeszwą, które znaleźć możesz w popularnych sklepach sportowych.

Możesz również skorzystać z pomocy trenera personalnego, który stworzy dla Ciebie odpowiedni jak zacząć biegać plan, dostosowany do Twoich indywidualnych potrzeb i możliwości Twojego organizmu. Plany treningów biegowych są opracowywane przez profesjonalnych biegaczy i trenerów, którzy wiedzą, czego potrzeba, aby przygotować swój organizm do regularnego wykonywania aktywności fizycznej lub przygotować się do maratonu. Plany treningowe zawierają szczegółowe harmonogramy, ćwiczenia i porady, jak poprawić prędkość i wytrzymałość.