Przygotowanie do zawodów w bieganiu

Posted on

Bieganie staje się coraz popularniejszą formą aktywności fizycznej. Zarówno w miastach, jak i na wsiach można zobaczyć coraz liczniejszych biegaczy, którzy uprawiają ten sport. Popularność biegania sprawia, że organizowanych jest coraz więcej turniejów i zawodów w bieganiu, dla osób, które nie zajmują się sportem profesjonalne, ale choć są amatorami również chcieliby się zmierzyć z innymi biegającymi. Wzięcie udziału w takich zawodach wymaga jednak odpowiednich przygotowań.

Po pierwsze konieczne jest dostosowanie treningu do rodzaju zawodów, inaczej przygotowywał się będzie biegacz, który chce spróbować swoich sił w zmaganiach na krótkich dystansach – wówczas liczyć się będzie przede wszystkim szybkość, inaczej będzie przygotowywał się przyszły maratończyk, a jeszcze inaczej grupa, która planuje wziąć udział w sztafecie. Aby przygotowania przebiegały jak należy powinny one odbyć się pod okiem instruktorów, takich jak – trening biegowy w KS Staszewscy. Trening z profesjonalistami może, bowiem znacznie zwiększyć szanse w osiągnięciu wysokiego miejsca na podium.

To o czym należy pamiętać to również, aby nie trenować zbyt intensywnie przed samymi zawodami. Na 3 – 4 dni przed zawodami należy zaplanować intensywny trening będący ostatecznym sprawdzianem przed nadchodzącymi zawodami, a następne dni należy wykorzystać na odpoczynek i relaks, aby organizm miał czas na regenerację i aby biegacz przystępując do zawodów był w pełni sił.

Wysiłek fizyczny powoduje, że dużo się pocimy, a przez to znaczna część wody ucieka z naszego organizmu, dlatego też należy dbać, aby podczas zawodów mieć ze sobą wodę i ciągle uzupełniać poziom płynów, jest to szczególnie ważne dla maratończyków, aby na trasie mogli się napić. Organizatorzy maratonów i biegów długodystansowych zdają sobie sprawę, jak ważne dla zdrowia biegających jest dostarczanie do organizmu płynów, dlatego też najczęściej na trasach maratonów przygotowywane są stoiska z wodą. Jeśli organizatorzy nie przewidują niczego takiego, dobrze będzie poprosić kogoś z rodziny lub znajomych, aby podał nam wodę podczas biegu. Odwodnienie może sprawić nie tylko, że nie dobiegniemy do mety, ale także skończyć się wizytą w szpitalu.

To kilka najistotniejszych wskazówek dotyczących udziału w amatorskich zawodach sportowych. Warto zauważyć, że najczęściej może wziąć w nich udział każdy, bez względu na płeć czy wiek (choć zdarzają się zawody organizowane oddzielnie dla kobiet i mężczyzn).