Trening biegowy – 10 zasad dobrego treningu

Posted on

Najlepszy trening biegowy to taki, który jest efektywny, przynosi dużo energii i radości. Osiągnięcie wiedzy, pozwalającej na osiągnięcie takiego stanu rzeczy jest pracochłonne i zajmuje przeważnie dużo czasu. Dlatego zamiast uczyć się na własnych błędach, wykorzystaj metody zawodowców w swoim treningu. Poznaj 10 zasad dobrego treningu biegowego!

1.Pamiętaj o rozgrzewce

Trening biegowy najlepiej rozpoczynać po rozgrzewce. To właśnie ona sprawi, że zwiększy się dopływ krwi do mięśni, co w rezultacie podniesie temperaturę ciała, przygotowując go na intensywny wysiłek fizyczny. Podstawową wersją rozgrzewki są 2-3 minuty marszu, a następnie 2-3 minuty powolnego biegu. Dobrze jest jeszcze dołożyć do tego kilka ćwiczeń rozgrzewających.

2.Regularnie zwiększaj dystans

Jeśli chcesz uniknąć kontuzji, nie rzucaj się od razu na długie trasy. W przeciwnym razie za bardzo obciążysz mięśnie, co może prowadzić do naciągnięć i skręceń. Zaczynając swoją przygodę z bieganiem lub będąc po dłuższej przerwie stopniowo zwiększaj swój trening biegowy – będzie on wtedy bezpieczny i efektywny.

3.Pamiętaj o wymianie butów do biegania

Buty do biegania należy wymienić maksymalnie po przebiegnięciu około 600 kilometrów, jednak czasami warto to zrobić już po 400 kilometrach. Im większy dystans, tym bardziej spada skuteczność amortyzacji w bucie, nie chroniąc w należyty sposób stawów.

4.Kontrola oddechu to podstawa

Optymalne tempo biegu to takie, w trakcie którego będziemy w stanie swobodnie rozmawiać z drugą osobą. Kontrola oddechu pomoże utrzymać tempo, poprawi krążenie i polepszy kondycję, ulepszając Twój trening biegowy.

5.Czas na regenerację

W dobrze przygotowanym planie treningowym musi znaleźć się miejsce na regenerację, ponieważ mięśnie powinny odpocząć przed kolejnym, intensywnym wysiłkiem. Zaleca się dzień – dwa przerwy pomiędzy treningami.

6.Nie poprzestawaj na bieganiu

Wybierając się na basen, jeżdżąc na rowerze czy rolkach, pozwolisz odpocząć swoim stawom, jednocześnie wzmacniając mięśnie. Takie urozmaicenie przyniesie pozytywne rezultaty w czasie treningu biegowego.

7.Zacznij się wysypiać

W czasie snu organizm się regeneruje, a dorosły człowiek potrzebuje średnio 8 godzin snu na dobę. Jeśli więc chcesz mieć więcej energii, polepszyć swoje samopoczucie i trening biegowy, zacznij się wysypiać.

8.Rozciąganie po bieganiu

Rozluźnienie spiętych mięśni po każdym większym wysiłku jest bardzo istotne. Jeśli tego nie zrobisz, może złapać Cię skurcz, zawroty głowy, a nawet omdlenia. Lepiej nie ryzykować i poświęcić kilka minut na uspokojenie organizmu.

9.Ciesz się z sukcesów, zaakceptuj brak postępów

Pamiętaj, że większość postępów jest widoczna na początku przygody z bieganiem. Kiedy osiągnie się pewien poziom sprawności, konieczny będzie większy wysiłek i lepsza regeneracja, aby robić widoczne postępy.

10.Bezpieczeństwo przede wszystkim

I na sam koniec – zawsze dbaj o bezpieczeństwo swoje i osób w pobliżu. Wieczorami zakładaj odblaski i lepiej nie słuchaj muzyki na słuchawkach.

Więcej porad na temat treningu biegowego znajdziesz na stronie: https://ksstaszewscy.pl/